Bemutatjuk, hogy milyen ajándokkal próbálják ösztönözni az embereket a biztosításkötésre. Beszélünk ennek pszichológiájáról, a mögötte húzódó marketingről, és felhívjuk a figyelmet a veszélyekre is. Arra is kitérünk, hogy az ajándékok helyett milyen szempontokat vegyünk figyelembe, mielőtt hosszú távú, pénzügyeinket érintő döntéseket hoznánk.

Ki ne szeretne ajándékot kapni, pláne ezekben a nehéz időkben? Lehetséges, hogy most, amikor elszállt az árfolyam, durvul az infláció, és minden lényegesen megdrágult, akkor mi ingyen, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül értékes ajándékot kapjunk a vásárlásunk mellé? Mi sem természetesebb, hogy élünk a lehetőséggel. De vajon jól tesszük-e? Írásunkban bemutatjuk a jelenséget, és végigvesszük a biztosítások mellé kínált ajándékok pro és kontra érveit.

Nyilvánvaló, hogy egy recessziós helyzetben mindenki jobban átgondolja és visszafogja a kiadásait. A szűkülő piacon élesedik a verseny, és a szolgáltatók, a kereskedők kénytelenek valamilyen extra szolgáltatással vagy értékes ajándékkal felhívni magukra a figyelmet. Sokakban felmerül: még így is megéri a biztosítónak? Vajon mi lehet emögött? Hagyjuk magunkat elcsábítani? Vagy azonnal söpörjük félre az alkalmatlankodó ajánlatot? Egyik sem túl bölcs magatartás… Hogy miért? Nézzük a részleteket!

Az ajándékozás lélektana

Adni és kapni jó! Az ajándékozás hosszú múltra tekint vissza, mondhatjuk, hogy egyidős az emberiséggel, és ez a szokás nem is fog egyhamar abbamaradni. Ez a látszólag egyszerű gesztus ugyanis rengeteg jelentést hordoz, és voltaképp evolúciós célt szolgál: segíti az emberi kapcsolatok kialakítását, fenntartását, és mélyíti az egymás iránti elköteleződést. Közösségépítő ereje van, ily módon a társadalom szövetének egyik alapját képezi. Ez megmagyarázza, hogy miért terjedt el ennyire a kultúrákban: közelebb hozza egymáshoz az embereket, és erősíti a személyes és szakmai kapcsolatokat is.

És hogy mit jelent az ajándék fogalma? Ajándéknak nevezzük azt az anyagi vagy immateriális dolgot, amelyet önként, ellenszolgáltatás nélkül adnak egy személynek, egy csoportnak vagy egy szervezetnek azért, hogy különlegessé tegyenek egy alkalmat, vagy valamiféle támogatást nyújtsanak.

A képen egy nő egy piros szalaggel átkötött ajándékot vesz át.

Az alábbiakban bemutatjuk az ajándékozás pszichológiáját, majd bemutatjuk a biztosítók által kínált ajándékokat, mint vásárlási ösztönzőket.

Persze az önzetlen ajándékozás a mi társadalmunkban valójában mítosz: mindenki érzi, hogy az ajándékozó valamiféle viszonzásra vár, de legalábbis előnyhöz jut általa. Keleti kultúrákban, többek között Indiában is gyakori, hogy egy ajándékot visszautasítanak, ha azt nyilvánvalóan érdemtelenül kapják, vagy gyanítható, hogy nem tudják viszonozni. Ennek erkölcsi megfontolásai mellett racionális érvek is állnak: nem akarnak lekötelezetté válni, és beleragadni egy egyenlőtlen helyzetbe.

Milyen előnyei vannak az ajándékozásnak?

A nyugati, kissé álszentebb társadalmakban ezt jellemzően le szoktuk tagadni, ám figyelem: csak azért, mert nem várunk érte fizetséget, az ajándékozás igenis valamiféle jutalommal jár az ajándékozó fél számára is. Milyen előnyök lehetnek ezek?

  1. Kedvesnek lenni jó – A kedvesség, a törődés, a gondoskodás a fizikai és a mentális egészségre is bizonyítottan jó hatással van. Felmérések szerint az ajándékozás általi kedvesség kifejezése az életerő, az élettartam, a szeretet és a boldogság érzésének növekedéséhez vezethet, sőt, még a fájdalom enyhítésében és a vérnyomás csökkentésében is segíthet. Kutatások szerint a jócselekedetek fokozott aktivitást eredményeznek az agy öröm- és jutalomközpontjában, ez nevezik „segítői mámornak”.
  2. Erősebb kötelékek – Az ajándékozás aktusa kapcsolatot szít az ajándékozó és a megajándékozott között. Szerető, testvér, barát, vásárló, ügyfél… nem számít, ki kapja az ajándékot, a gesztus azt mutatja, hogy elismerik és értékelik, mint az ajándékozó világának részét. Az ajándékozás segít erős kötelékeket kialakítani és tartós kapcsolatokat építeni.
  3. Az empátia ereje – Az empátia az ajándékozás pszichológiájának egyik alappillére. Amikor ajándékot adunk, megmutatjuk, hogy beleképzeltük magunkat az ajándékozott helyébe, hiszen azon törtük a fejünket, mivel is okozhatnánk neki örömet – mi ez, ha nem színtiszta kapcsolatépítés?
  4. A hála kifejezése – Az ajándékozás a hála kifejezésének egyik formája lehet. Az ajándékozás ilyen értelemben annyira fontos, hogy Gary Chapman, amerikai lelkész-párterapeuta Az öt szeretetnyelv című világhírű könyv és elmélet megalkotója, az ajándékozást egyenesen a szeretnyelvek egyikévé emeli: egy olyan kommunikációs eszközzé, amellyel a másik fél iránti mély megbecsülésünket, valódi szeretetünket fejezhetjük ki. (Elméletében az öt szeretetnyelv: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek és testi érintés). Szerinte vannak olyan pszichológiai beállítottságú emberek, akik számára ez a legegyértelműbb bizonyítéka a másik ember szeretetének – ha ők sosem kapnak tehát legalább apró, nem feltétlenül pénzben kifejezhető ajándékokat, nem fogják magukat szeretve érezni a kapcsolatban.
  5. Viszonzás – Habár nem szívesen valljuk be, de időnként tényleg abban a reményben adunk ajándékot, hogy cserébe kapjunk valamit. Ezzel egyébként nincs semmi gond: a kiegyensúlyozott kapcsolatokban ugyanis mindkét fél egyenlő bánásmódban részesül.

Az ajándékozás rengeteg előnyét áttekintve nem csoda tehát, hogy számos cég is használja ügyfélkörének bővítésére, vagy épp a már meglévő ügyfelei elköteleződésének mélyítésére. Egy neked, egy nekem: látszólag tiszta ügylet, amiben mindenki jól jár.

Ez alól a trend alól a biztosítók sem húzzák ki magukat: egyre gyakoribb, hogy a termékeik mellé különböző értékes ajándékokat kínálnak. Vajon egy ilyen döntésnél is érdemes engedni a csábításnak? És vajon a hosszú távú pénzügyi döntéseket érdemes a jelenbeli előnyökre fókuszálva meghozni?

Ön is életbiztosítás indításán gondolkodik?

Kérjen díjmentes tanácsadást és tudja meg, hogy Önnek személyre szabottan melyik a legjobb megoldás!

Ismerje meg a lehetőségeit

Az ajándék mint vásárlásra ösztönző erő

Nincs ingyen ebéd: a fentiekből is látható, hogy ajándékot elfogadni valamiféle elköteleződést jelent, méghozzá pontosan abban az irányban, ahonnan az ajándékot kapjuk. Amikor egy vásárlói döntés meghozatala előtt állunk, a felkínált vonzó ajándék valójában nem egyéb, mint egy felsorakoztatott érv a vásárlás mellett, tehát vásárlóösztönző erő.

A „csapda” készen áll: profi marketingkommunikációs stábok dolgoznak azon, hogy megragadják figyelmünket, és lehetőleg azonnali, inkább érzelmi, mint racionálisan megfontolt döntésre bírjanak.
Márpedig az ajándék színtiszta marketingeszköz, a stratégia kulcsfontosságú eleme, melynek jelentősége a stagnáló piacgazdasági helyzetben mutatkozik meg igazán, hiszen ilyenkor az eladások szinten tartása a célja.

Igen ám, a baj csupán az, hogy ez félrevezető lehet: ugyanis egy ilyen jellegű marketingeszköz alkalmazásakor nem a termék belső tulajdonságainak bemutatásán keresztül történik a vásárló meggyőzése, hanem egy külső ösztönző bevonásával.

Marketingguruk véleménye szerint igazán eredményesnek a profin összehangolt, jól időzített „támadást” tarthatjuk: amikor egy hatékony hirdetési kampányt követi a vásárlásösztönző, ajándékokkal bombázó promóció.

Ugyanakkor a jó marketinges azt is figyelembe veszi, hogy a túl sok promóció már zavarja a fogyasztót: amennyiben dömping alakul ki, romlik a kampány hatékonysága.

Ajándékok a biztosítói piacon – példák

Miért épp a pénzügyi szolgáltatók lennének kivételek a vásárlásösztönző fogások használata alól? Profi marketingért nekik sem kell a szomszédba menniük, így tehát a hazai piacon a biztosítók is egyre látványosabb promóciós kampányokkal igyekeznek ügyfeleket toborozni. Nézzünk néhány példát!

Van olyan biztosító például, aki a 2022-ben kötelező gépjármű biztosítást kötők számára hirdetett akciójában semmit sem kell tenni, csak regisztrálni, és ezzel részt lehet venni egy sorsoláson, amelynek eredményeképpen 5 nyertestől átvállalják a biztosítás éves díját. Ez már önmagában jól hangzik, hiszen ki ne kapná fel a fejét arra, hogy egy évig nem kell egy kötelező szolgáltatásért fizetni?

Ugyanennek a biztosítónak nagyon gáláns ajánlatában 10 szerencsés nyertes kaphat elektronikai áruházban levásárolható 200.000 forintos ajándékutalványt, amennyiben a biztosító saját ügynökhálózatán keresztül köt nyugdíjbiztosítást.

Egy másik nagy biztosító akciójában már nem a szerencsére bízza az ügyfelek megnyerését: 10.000 Ft-os sportáruházi utalványt adnak minden olyan ügyfélnek, aki a megjelölt időszakban 35.000 Ft-os éves díjat meghaladó összegben köt náluk online balesetbiztosítást.

Ugyanez a biztosító az életbiztosítást kötőket is ajándékokkal csábítja: aki az akció időtartama alatt online életbiztosítást köt, aminek a havi díja meghaladja a 20.000 forintot, minimum 11 évre szól, és az első három havi díj 2023. május 23. napjáig be is érkezik, akkor a garantált ajándék – a vállalt havi díj mértékének függvényében – egy okosóra, egy porzsák nélküli porszívó vagy egy robotporszívó lehet.

Nyugdíjbiztosítás kötésekor még jobban emelik a tétet: a vállalt összegtől függően kapszulás kávéfőző, tablet vagy épp LED-kijelzős televízió boldog tulajdonosai is lehetnek az új ügyfelek.

Van olyan internetes alkuszoldal, aki például több tízezer forintos szupermarket-utalvánnyal igyekszik nyugdíjcélú megtakarításra ösztönözni: minden legalább 15 éves futamidejű, minimum 240.000 forint éves díjú szerződés esetén.

„Legalább kapunk is valamit a pénzünkért, mi ezzel a baj?” – kérdezhetnék a hosszú távú biztosítások megkötésében járatlan olvasók. A bökkenő csak az, hogy bár lehet, hogy az értékes ajándék vonzó, ez elterelheti a figyelmet a pénzügyi céljainkról, megkötünk olyan kompromisszumot, amit nem szerettünk volna, vagy éppen sokkal többet bukunk hosszú távon az esetenként elhamarkodott döntésünkkel, mint amennyit ez a kézzelfogható ajándék ér.

Hosszú távú döntésnél érdemes mérlegelni!

Az ajándék reményében megtett, sajnos nem eléggé átgondolt, főként érzelmi alapú döntéseink elsődleges veszélye tehát az lehet, hogy olyan termék mellett tesszük le a voksunkat, és szerződünk rá hosszú évtizedekre, ami valójában nem is a mi igényeinknek való.

Nagyon fontos, hogy amikor hosszabb távú döntést hozunk, azaz bármilyen életbiztosítást, de főként nyudíjcélú megtakarításos életbiztosítást kötnénk, ne az legyen az elsődleges szempont, hogy mivel akarnak bennünket vásárlásra ösztönözni.

A takarékoskodás fontosságának hangsúlyozása persze nagy pozitívuma ezeknek a promócióknak – hiszen még mindig sokak számára nem világos, hogy amennyiben most, 30-40-50 évesen nem gondoskodik a nyugdíjas éveiről, nagyon szerény megélhetésre számíthat, hiszen a jelenlegi nyugdíjrendszer biztosan nem lesz fenntartható. Hazánk lakossága ugyanis drámai tempóban öregszik: egyre kevesebb aktív munkaképes korú felnőtt fog egyre több nyugdíjas eltartani.

Az életbiztosítások fontosságát szintén érdemes hangsúlyozni. Sokan nem gondolnak bele, de egy váratlanul jött, tragikus következményekkel járó betegség vagy baleset esetén akár mi magunk, akár az egész családunk tartósan jövedelem nélkül maradhat – gyerekekkel, esetleg lakáshitellel ez rettenetesen nehezen kezelhető szituáció. Egy okosan megválasztott életbiztosítás ilyenkor több tízmillió forintos segítség lehet.

Hossszú távra szóló pénzügyi döntéseknél tehát más szempontokat kell mérlegelni, ugyanis a termékek között óriási különbségek lehetnek, és a jelenbeli előny – például egy új porszívó – nem feltétlenül jelent jobb konstrukciót.

Mire figyeljünk hosszú távú pénzügyi/biztosítói elköteleződés előtt?

Főleg a megtakarításos életbiztosításnál figyelembe kell venni a céljainkat: mennyi az a jövedelem, amennyivel elégedettek lennénk a futamidő lejáratakor? Havi rendszeres, vagy egyösszegű kifizetést szeretnénk majd?

Fontos, hogy jelenleg milyen a pénztárcánk helyzete, hiszen az erőnkön felül vállalt biztosítási összegeket nem fogjuk tudni tartósan fizetni. Itt jön képbe a biztosító rugalmasságának szempontja, erről is meg kell bizonyosodnunk, hiszen hasznos, ha a biztosítónál van bizonyos várakozási idő, amikor nemfizetés esetén sem szűnik meg a tagságunk. Igaz, hogy ilyenkor nem is gyarapodnak a megtakarításaink, hiszen a tagság éves költségeit minden esetben felszámolják.

A másik nagy kérdés, hogy mekkora a kockázattűrő képességünk, hiszen megtakarításos biztosítások esetén a befizetett összegnek egy részét különféle pénzügyi alapokba helyezi ki a biztosító a mi nevünkben, bennünket képviselve. Itt fontos tudni, hogy inkább konzervatív, biztonságos, ugyanakkor alacsonyabb hozammal járó megtakarítási forma való nekünk, vagy merészebbek vagyunk, és a nagyobb haszon érdekében vállaljuk a kockázatot.

A képen egy gondolkodó férfit láthatunk egy laptop előtt ülve.

Fontos alaposan mérlegelnünk, amikor megtakarításos életbiztosítást választunk, nem szabad kizárólag a pillanatnyi ösztönzők alapján döntenünk.

A megtakarítási forma költségvonzata is lényeges szempont: ezt többek között a teljes költségmutató (TKM) adatai tartalmazzák, és termékenként nagyon különbözők lehetnek.

Látjuk tehát, hogy a fenti szempontok mérlegelésére alapos pénzügyi áttekintésre, tervezésre van szükség – ezt nem lehet néhány kattintással elintézni egy online felületen.

Ne dőljünk be a pillanatnyi előnyöknek!

Látjuk tehát, hogy a megtakarításos biztosítások kötésekor a saját igényeinknek megfelelő termék kiválasztása nem említhető egy lapon azzal, hogy kapunk-e egy okosórát, vagy részt vehetünk-e egy utazási nyereményjátékon.

Persze nem kell magunkat pénzügyi szakértővé képeznünk: a választásban, a termékek áttekintésében segíthetnek a független alkuszok, akik évtizedes szakértelemmel, alapos piacismerettel rendelkeznek. Nekik nem az az érdekük, hogy egy adott biztosító adott, ajándékkal járó termékét ránk erőltessék. Mivel nemcsak érdekük, hanem jogi kötelességük is, hogy az igényeinknek hosszú távon legjobban megfelelő pénzügyi konstrukciót találják meg számunkra, biztosak lehetünk benne, hogy nem fognak egy terméket csak azért ajánlani, mert ahhoz jár egy pillanatnyi ösztönző. Sőt, adott esetben még arra is felhívják a figyelmünket, hogy miért ne ez alapján válasszunk.

Melyik életbiztosítás a legjobb Önnek?

Több mint 160 megoldás létezik, az egyes típusok között pedig akár több millió forintos különbség is lehet.

Ismerje meg a lehetőségeit